Skip to content

Få gratis legehjelp på mobilen i ferien

Enten du er på ferie i Norge eller i utlandet får du gratis legehjelp rett i lomma med reiseforsikringen til Frende. Legene vi samarbeider med i Eyr står klare til å hjelpe deg med ferieplagene. Her er noen av de vanligste spørsmålene de får.

 

Lege på mobil - syk på reise. Reiseforsikring Varig Forsikring Nordmøre og Romsdal

1. Oppkast og diaré

Mage og tarmproblemer er noe reisende pasienter ofte kontakter Eyr om. Pasienter føler seg ofte svært syke med feber, oppkast, kvalme, diaré og dermed også lavt energinivå. I de aller fleste tilfeller dreier det seg om en enkel mage-tarminfeksjon, som ikke krever utredning eller behandling utover rikelig med væske, preparater med elektrolytter og febernedsettende medisin. I sjeldne tilfeller anbefaler Eyr å kontakte lokal lege eller sykehus hvis pasienten viser tegn på dehydrering eller vedvarende infeksjon. På video har Eyr mulighet til å følge opp pasienten på kvelden eller dagene etter.

2. Forkjølelse og influensa

Sår hals og feber som ikke vil gå over, er noe mange opplever på reise. Med en videokonsultasjon har legene i Eyr mulighet til å vurdere symptomenes varighet og karakter og sjekke halsen for tegn på bakteriell infeksjon. I de aller fleste tilfeller kan Eyr vurdere tilstanden og henvise til lokal lege hvis symptomene vedvarer eller forverres. Legene i Eyr tilbyr også alltid oppfølging i tilfeller hvor pasienten ikke blir bedre.

3. Hudproblemer

Hudproblemer i utlandet kan være alt fra feberutslett hos barn, solbrenthet, soleksem, sopp, allergisk utslett, vannkopper eller elveblest. Legene kan vurdere utslettene over video, og som oftest vil de fleste kunne behandles med kremer og salver som de kan anbefale eller skrive ut resept på. I enkelte tilfeller er det også lurt med en vent-og-se-tilnærming, hvor pasienten blir fulgt opp etter kort tid.

4. Øyebetennelse

Symptomer fra øynene er også noe legene ofte ser hos pasienter på ferie. Dette gjelder typisk allergisk, viral eller bakteriell øyebetennelse, noe som enkelt kan behandles med øyedråper. I sjeldne tilfeller er det mer alvorlige tilstander som må ses av en lokal lege. I så fall vil Eyr henvise deg videre med hjelp av reiseforsikringen.

5. Muskel- og skjelettplager

Er du på aktiv ferie, som ski- eller sykkelferie, kan en i reisefølget få muskel- eller skjelettplager. Dette gjelder typisk knesmerter etter å ha falt i bakken. Noen pasienter kan ses med anbefalinger for lindring, avkjøling, kompresjon og elevasjon. Andre får råd om hvilken lokal klinikk som kan hjelpe om det korsbåndskade, brudd eller lignende.

Hva er Eyr?

Eyr er en digital legetjeneste du har inkludert i reiseforsikringen din i Frende – helt gratis. Legene kan hjelpe deg med mindre akutte tilfeller rett fra mobilen, skrive ut resept og gi henvisning. Slik kommer du i gang med Eyr.

 

Dette gir Eyr-appen deg

  • Alltid videokonsultasjon med en lege i Norge
  • Du kan kontakte legen så mange ganger du vil
  • Velg selv om du vil ha drop-in time der og da, eller avtale tid
  • Rask hjelp, med kort ventetid
  • Lengre åpningstider enn vanlig legekontor
    (Hverdager 07-22, helg og helligdager 10-22)
  • Trygg og sikker innlogging med BankID
  • Videoen er kryptert og tilfredsstiller alle sikkerhetskrav

Slik laster du ned Eyr-appen

  1. Søk opp og last ned “Eyr” fra App Store eller Google Play.
  2. Logg inn med BankID.
  3. Velg “Legg til forsikring og medlemskap” fra startsiden i appen. Velg “Frende Forsikring”.
  4. Privatkunde? Registrer forsikringen med produkt- eller fødselsnummeret ditt
  5. Bedriftskunde? Registrer forsikringen med produktnummeret på forsikringen til arbeidsgiveren din
  6. Du kan også lese mer om hvordan du laster ned og bruker appen her

Slik bestiller du legetime

  • Åpne appen og velg “Snakk med legen”. Deretter velger du drop-in-time eller timebestilling.
  • Velg hvilke symptomer du har.
  • Bekreft at du skal bruke forsikringen.
  • Bekreft bestilllingen og vent på at legen ringer deg gjennom appen.
  • Etter samtalen kan du motta eller sende meldinger med legen, om nødvendig.
  • Når du tar telefonen starter en kryptert videosamtale.
  • TIPS: Det anbefales at du tar samtalen på et privat sted med god belysning og god nettforbindelse (helst 4G).

Kilde: Frende Forsikring

Spørsmål om forsikring?

Anna Fugelsnes

Kunderådgiver

91 82 18 57
anna.fugelsnes@varignr.no

Britt Eli Brennholm

Kunderådgiver

47 65 16 25
britt-eli.brennholm@varignr.no

Eli Synnøve Grødal

Kunderådgiver

47 68 20 75
eli.grodal@varignr.no

Inger Settem

Kunderådgiver

48 24 31 80
inger.settem@varignr.no

Vilde Pettersen

Kunderådgiver

94 15 42 35
vilde.pettersen@varignr.no

Ida Hegdal

Kunderådgiver

94 15 87 05
ida.hegdal@varignr.no

Lars Jhonatan Kyllo

Kunderådgiver

48 47 47 74
lars.kyllo@varignr.no

 

Alexander Storm

Kunderådgiver

48 24 38 12
alexander.storm@varignr.no

 

Kristian Ellingsgard - Kunderådgiver Varig Forsikring Nordmøre og Romsdal

Kristian Ellingsgård

Kunderådgiver

40 04 20 25
kristian.ellingsgaard@varignr.no

Stian Sæterøy Åkvik

Kunderådgiver

45 27 52 40
stian.aakvik@varignr.no

Stian Dragseth

Kunderådgiver

90 25 58 86
stian.dragseth@varignr.no

Lokal

Vi kjenner regionen godt og forstår de unike behovene til folk som bor her.

Personlig

Din personlige rådgiver tar seg tid til å lytte til dine behov og ønsker, og skreddersyr en forsikring som passer akkurat for deg.

Klokke Ikon

Tilgjengelig

Hos Varig Forsikring får du god service og rådgivere som alltid er klar til å hjelpe når du trenger det.

Aktuelt

Forsinket Fly? Reiseforsikring - Varig Forsikring Nordmøre Og Romsdal

Forsinket fly?

Vi tar vare på deg. Nå får du et utvidet loungetilbud inkludert i reiseforsikringen. Visste…

Les mer

Back To Top